fredag 25. januar 2013

Er du klar for en forandring?


Foto/Ill: Anki Helgor

Jeg var på temakveld med noen dyktige coacher her om dagen. Temaet var trening og vekt, og hvordan klare å gjennomføre en endring. Jeg tok noen notater som jeg fikk lyst til å dele her, da det sikkert er flere enn meg som trenger litt ekstra drahjelp til å gjennomføre endringer i hverdagen.

Den store suksessfaktoren her er de tre P´ene - Planlegging, Planlegging og Planlegging...

Litt nedtur for sånne, litt mer spontane typer som meg, som aldri har planlagt en ting i mitt liv. 

Jeg som så mange andre går stadig rundt med planer om å endre ditt og endre datt for at livet mitt skal gå mer på skinner, men faktum er dessverre at de fleste livsstilsendringer ender i nederlag!

Hvis du er en av de mange som går rundt med tanker om at ”en dag” skal jeg blir flinkere til å trene, ”en dag” skal jeg slutte å røyke, ”en dag” skal jeg begynne å spise sunnere etc? Da bør du starte med å stille deg selv noen spørsmål som kan gjøre deg oppmerksom på hvorfor du ikke har kommet i gang med dette for lenge siden.


Hva er målet ditt? – Finn ditt virkelige mål.
Her snakker jeg om det virkelige målet ditt, ikke om den buksa som ligger i skapet som du drømmer om å komme inn i igjen. Tenk deg hvor fort gleden over å ha på seg en jeans svinner… Alle har et dypere mål, et mål som gir mening i lang tid. For  å finne dette kan du stille deg selv noen nye spørsmål:

  • Hvem gjør jeg dette for? 
    • Meg selv? 
    • Anerkjennelse fra andre? 
    • Familien min?
  • Hva vil det gi meg å ha nådd målet mitt?
  • Hva vil være annerledes når jeg har nådd målet mitt?
  • Hvordan vil det berike meg når jeg har nådd målet mitt?

Hva er bra med å IKKE gjøre en endring? / Hva må du gi slipp på?
  • Alle må gi slipp på noe når de gjør en endring. Bli klar over disse før du går i gang.
  • Bli venn med denne tanken før du gyver løs på prosjektet ditt.

Er du villig til å gjøre den innsatsen som trengs for å nå målet?
  • Alle endringer krever en viss innsats. Husk at repetisjon er hemmeligheten bak suksessen her.
  • Husk på hvor mange ganger du har repetert den dårlige vanen din, og minn deg selv på dette hver gang du synes de nye vanene er vanskelige å holde på.

Hva kan stoppe deg?
  • Faller motivasjonen så still deg selv spørsmålene under punkt 1 om igjen. Grav frem målene dine og årsakene til hvorfor du vil gjøre en endring.

Hvem rundt deg påvirkes av din endring?
  • Det er viktig at de rundt deg er støttespillere og heier på deg, men husk at alt starter og slutter med DEG! Det er DIN innsats som teller uavhengig om du har venner og familie med deg eller ikke.

Hvilke fallgruver må du se opp for?
  • Du vil alltid møte folk som ønsker å ”sabotere” fremgangen din ved å forsøke å overtale deg til å slakke på krava, droppe treningen eller ”kose deg” litt ekstra sammen med dem. Klart du kan kose deg men på dine premisser, ikke deres.
  • Blir du syk er det lett å komme ut av gode vaner og havne rett i autopilot og gamle rutiner. Husk at du faktisk skal senke kravene når du er syk, men at det også er godt å komme i gang igjen når du er frisk. Er feberen ute av kroppen kan du fint gjennomføre litt lett trening, og maten, ja den bør være ekstra sunn når du er syk faktisk! Da blir du nemlig fortere frisk!
  • ALLE snubler og gjør feil. Husk at dersom du skled litt ut av din nye gode rytme, kan du ALLTID begynne på nytt igjen! Snubler du på gata reiser du deg opp igjen, børster av støvet og går videre. Du blir ikke liggende og tenke at nå har jeg dummet meg ut allikevel så nå kan jeg bare blir liggende her til latter og spott!  Ingenting er ødelagt og ingenting er forgjeves selv om du mistet litt fokus, du kan jo bare fortsette der du slapp!

Så en siste ting:

FEIRE deg selv!
  • Klapp deg selv på skulderen hver dag og fortell deg selv hvor utrolig flott du er
  • Se deg i speilet og anerkjenn fremskrittene dine
  • Berøm deg selv for hvor langt du har kommet
  • ELSK dine ”skavanker”, de kommer til å være der lenge. Slapp hud, rynker, hengepupper etc. er en del av DEG og du kan likeså godt bli venn med dem nå, da dere skal dele kropp i lang tid fremover.
Foto/ill: Anki Helgor







Ingen kommentarer: