søndag 24. juni 2012

Frisk grønn frokostsmoothie






I dag var dagen for å forsøke å gjenskape den fantastiske grønne smoothien jeg smakte her om dagen! Ettersom jeg ikke ante hva den inneholdt så kan man jo kalle dette en utfordring. Jeg fikk derfor stole på smaksløkene mine og hukommelsen!

Jeg spurte der jeg kjøpte den om hva den besto av hvorpå den søte mannen bak disken svarte på gebrokkent norsk at det visste han ikke sikkert. Det var visst kjøkkenet som hadde full kontroll på innhold, ikke han, men han var sikker på at det var masse grønne grønnsaker i den ;-)


Ettersom jeg kjøpte 4 kg grønnsaker på fredag, og to til på lørdag, var heldigvis grønnsaksskuffen min full og kjøkkenet klart for eksperimentering! Forresten så lurer jeg noen ganger på hva som skjer med verden når kassadamen på Kiwi må spørre meg hva som er i de ulike posene med grønnsaker fra ferskdisken! "Neper" svarer jeg, og "nei ikke fersken men nektariner". Hjelpes, kommer det ikke med strekkode er det visst gresk.



Nok om det! Det jeg kan huske av smakene fra smoothien jeg kjøpte på fredag var den umiskjennelige smaken av banan og kanel. Det var dette som gjorde den så fantastisk og som førte til at jeg ønsket å gjenskape den hjemme. (Banan- og kanel-komboen fikk meg også på ideen om en sunn og annerledes hjemmelaget iskrem som jeg fant på her om dagen) Jeg puttet derfor frimodig ulike grønnsaker oppi blenderen min, neper, cherrytomater, spinat, kiwi, banan, stangselleri, avocado, litt appelsinjuice og litt vann. Med en dæsj kanel på toppen var jeg spent på resultatet!

Ikke helt samme men fantastisk nyyyyydelig!! Hurra!!!! Ny favoritt i hus og jeg kjenner at dette blir et fast frokostinnslag i denne lite frokostelskende kroppen! Jeg helte dette i glass med et dryss kanel på til to små prinsesser i huset men de var mer opptatt av at det liknet på snørr enn å faktisk smake om den var god.. Jeg gir meg ikke, den skal smakes på etterhvert!

Mitt glass ble fyllt til randen med en skje matyoghurt og et dryss kanel på toppen. En liten drinke-paraply og et sugerør fikk meg til å føle meg ekstra eksklusiv der jeg satt i solen og nøt frokosten min :-)

Hvis du har lyst til å prøve selv er det bare å eksperimentere, eller så kan du følge det jeg gjorde:

En stor neve fersk spinat
2 store Kiwi
2 bananer
3 cherrytomater
1 stilkselleri
1 hvit nepe
1 moden avocado
1,5 dl appelsinjuice
1,5 dl vann
2 ts kanel

How to:

Vask alle grønnsakene og kutt dem i passelige biter. Ha alt i blenderen sammen med vannet, juicen og kanelen og blend! Hell i glass og pynt med det du vil av frisk frukt, mynteblader, kaneldryss, en skje yoghurt e.l.

NYT!!!

Jeg har spart litt av dagens porsjon til i morgen tidlig slik at jeg slipper å lage en ny en før jeg fyker avgårde til møtet mitt. Gleder meg allerede til frokost!







Ingen kommentarer: