søndag 1. juli 2012

Sunn og frisk bringebæris i en fei!



Her om dagen fikk jeg hagebesøk av en mor i barnehagen! Jeg hadde ikke noe å by frem kom jeg på men dagen var strålende vakker med sol fra blå himmel og krevde is! Hmmm what to do....

Så kom jeg på at en kjær nabo en gang bød meg på bringebæris med "havrekrokan" som var noe sabla god. Den inneholdt en dl. melis så jeg tenkte at jeg kunne jo modifisere litt med sukrinmelis og se om jeg kom frem til en like god men sunnere variant! DET kunne jeg!!




Bringebæris:

2 dl sukrinmelis (eller 0,5 dl sukrin+ m/stevia)
2 egg
1 pose frosne bringebær (ca. 200g)

Havrekrokan

Her slumpet jeg litt så det er ikke helt korrekte mål, men nesten umulig å gjøre feil uansett :-)
Ca. 1,5 dl havregryn
4-5 ts cocosa-sukker (eller vanlig sukker - sukrin vil ikke karamellisere seg)
0,5 - 1 ts kanel

How to:

Ha de frosne bærene, sukrinen og eggene i en bolle og jobb alle ingrediensene sammen til en masse! Dette krever litt av stavmikseren og litt tålmodighet. Det hjelper også om bærene har fått stått fremme en liten stund slik at de ikke er helt beinharde.




Havregrynene helles i en teflonpanne sammen med cocosa-sukkeret og kanelen og røres til sukkeret smelter og alt er blandet.







Cocosasukker har en lav GI (31) noe som betyr at den ikke påvirker blodsukkeret i like stor grad som vanlig sukker (GI 100)  Dette er fint på alle måter, selv om du egentlig ikke bryr deg om sånt he he!












Latterlig enkelt og mye sunnere enn kjøpeis! Vi spiste opp nesten alt og det sier litt da dette egentlig holder til fire...

Server bringebærisen med en strø av den lune havrekrokanen over og jeg garanterer suksess i sommersola.


NYT!

Ingen kommentarer: