onsdag 19. september 2012

Sukkerfritt supersunt bringebærsyltetøy med ekstra fiber!


I helga var vi en tur på hytta og jeg oppdaget et glass med blåbærsyltetøy som sto igjen etter svigers i kjøleskapet. Etter å ha lest litt nøyere på innholdsfortegnelsen ble jeg litt matt... Man skulle jo tro at et glass som tilsynelatende var fullt av blåbærsyltetøy, inneholdt mest.. ja nettopp, blåbær!?? Men den gang ei. Hovedingrediens var sukker og kun 40% av innholdet var blåbær, dernest var det vann og fortykningsmiddel og stivelse. Stivelse er igjen raske karbohydrater på linje med sukker som påvirker blodsukkeret vårt i negativ retning. Her føler jeg meg som forbruker ganske så lurt!!! 

Derfor er det veldig kjekt å ha et par triks i ermet på syltetøyfronten, noe som jeg gladelig deler med dere!! Les også min oppskrift på økologisk, sukkerfri eplemos med kanel og fiber!

Mitt hjemmekomponerte bringebær syltetøy inneholder ingen gelatin og kan dermed spises av både veganere, vegetarianere, muslimer etc, eller rett og slett av folk som bare ønsker et litt sunnere alternativ!

Dette syltetøyet kan jeg virkelig anbefale! Ikke bare er det supersunt og fullt av både fiber og masse antioksidanter, men det smaker helt fortreffelig også.
(Jeg har testet det ut på intetanende "ofre".. les mannen min ;-))

For å få syltetøyet stivt uten hverken sukker eller gelatin har jeg brukt fiberhusk! Fiberhusken blandes i litt vann og settes til å svelle før det tilsettes syltetøyet. 


Du trenger:

1 pose frosne (eller ca 200 - 250g friske) bringebær 
2 - 3 ts. steviosa 
4 - 5 ss. sukrin
ca 2 dl vann 
1 ts. fiberhusk


Sverger du til Raw-food og ønsker å bevare enzymene i bringebærene kan du velge å kun røre bærene og ikke koke dem Du må fryse syltetøyet så fort som mulig dersom du ikke skal spise det i løpet av de neste 3-4 dagene dersom du velger denne varianten. Det hjelper også på holdbarheten om du koker glasset først.

Ellers kan du velge å koke bærene for bedre holdbarhet. Husk da å avkjøle syltetøyet litt før du tilsetter sukrinen da den kan miste en del søtsmak hvis den blir for varm. Også her hjelper det på holdbarheten om du koker/steriliserer glass og lokk først.

Når du har tilsatt Steviosa og Sukrin (smak til slik at det blir så søtt som du selv ønsker det) kan du tilsette glasset med fiberhusk som nå skal ha svellet til en geleaktig masse og rør godt. Blir det for tykt kan du ha i litt vann, og blir det for tynt blander du litt mer fiberhusk!

Avkjøl og nyt!

 











Ingen kommentarer: