onsdag 19. september 2012

Økologisk sukkerfri eplemos av norske epler med fiber og kanel!



Jeg var så heldig å få en hel pose med norske hageepler fra moren til en av min datters skolevenninner for noen dager siden. I dag fikk jeg endelig somlet meg til å lage eplemosen jeg hadde planlagt i flere dager, og den ble kjempegod, jippiii!!!

Ettersom jeg er et "slump" menneske så glemte jeg jo å måle opp hvor mye jeg brukte av hvert men jeg skal ta det litt sånn på "husken" nå med en gang før det går i glemmeboken ;-).

Jeg brukte:

Ca. 20 - 25 små norske epler
3 - 4 dl kaldt vann
4 - 5 ss sukrin
4 - 5 ts. steviosa (stevia sukker)
Ca. 1 ts. kanel
1,5 ts. fiberhusk blandet ut i ett kjøkkenglass med vann

Smak deg frem på søtfronten slik at det blir så søtt som du ønsker det.


Jeg skrelte eplene, fjernet kjernehus og kuttet dem opp i små terninger. Litt for sent kom jeg på at jeg kunne ha brukt Quick chef´en fra Tupperware som jeg har liggende i skapet, men pytt pytt, det får bli neste gang. I steden ble det mye kutting med kniv og fjøl.

Deretter helte jeg alle epleterningene opp i en passe rommelig kjele og helte over et par kjøkkenglass med vann for at det ikke skulle svi seg i bunnen. Deretter satte jeg mannen min til å røre mens jeg gikk og så over leksene til datteren min he he. Til min kjæres store frustrasjon så bruker jeg sjelden oppskrifter, noe som kan gjøre ham litt urolig :-) Ettersom han var satt på røreoppgaven hadde han googlet oppskrifter på eplemos da jeg kom tilbake fra lekselesingen, og han kunne stolt meddele at vi hadde gjort helt rett i å tilsette vann.. knis.

Nå blandet jeg fiberhusken i vannet slik at den kunne stå og svelle til resten var ferdig.

Da eplene var kokt møre (ca 15 min) brukte jeg en rotmoser (en slik som man bruker til å mose poteter til potetmos) og tilsatte en blanding av Stevia og Sukrin. Jeg liker å blande disse for å få bedre søtsmak.

Sukrin er litt følsomt for varme og kan miste noe av søtsmaken sin hvis det blir varmet opp for kraftig. Jeg trekker derfor alltid kjelen til side og lar den stå i noen minutter før jeg søter med sukrin. Stevia tåler oppvarming godt så der er det ikke så nøye om du tar det i først eller sist.

Til slutt hadde jeg i kanelen og fiberhusken og blandet godt før jeg fylte noen glass og bokser til kjøleskap og fryser :-)

Med det samme jeg var i farta snurret jeg i gang kjele nr. to med mitt sukkerfrie og fiberrike bringebærsyltetøy også! Les oppskriften her!

NAM!

Ingen kommentarer: