tirsdag 27. mars 2012

Oppskrift på scones uten mel - glutenfrie

Jeg tåler ikke så godt hvete, rug eller bygg og derfor har jeg måttet begynne å tenke litt alternativt når det gjelder brødmat. Nå synes jeg i utgangspunktet at vi skal kutte ut en del brødmåltider til fordel for
mer bær, frukt, grønt, sjømat, ett etc men noen ganger er det greit å kunne raske med seg en skive eller liknende når man er i farta. Dessuten behøver man ikke å være allergisk for å like disse :-D

På bildet over har jeg brukt sconesen som grovt hamburgerbrød på mine hjemmelagede soyaburgere

Disse er hjertevennlige og har lav GI for de som er opptatt av sånt og passer ypperlig inn i et diabeteskosthold.

Denne oppskriften er basert på litt prøving og feiling og jeg har funnet ut at det nesten er umulig å gjøre noe galt. Gode blir de uansett og alle frøene lager en helt nydelig aroma i tillegg til at de metter godt. Det beste er at det er utrolig lett å lage dem da de ikke krever noen form for heving eller knaing. Rør sammen og legg dem på brett. Stekinga går av seg selv mens jeg gjør andre ting!

Husk at du ikke MÅ bruke akkurat disse frøene men kan bruke noen frø du har liggende. Du kan også bytte ut noe av melet med "vanlig" grovmel hvis det passer bedre.

Ingredienser:

2 dl knuste linfrø (fås kjøpt ferdigknust eller kjør dem i blender) Eller bruk dem hele
2 dl sesamfrø
1 dl solsikkefrø
1 dl gresskarkjerner
1 dl hirsefrø
2 dl mandelmel
1 dl soyamel (eller kikertmel, jyttemel, glutenfritt grovmel etc)
1 - 2 dl store havregryn
3 ts bakepulver
3 ts fiberhusk (fås kjøpt på helsekost og på Meny eller Ultra)
3-4 egg 
50 g smør (kan droppes)
ca 5 dl kaldt vann
1 ts Seltin

Er du glad i nøtter passer det fint å variere med dette
istedenfor/i tillegg til noen av frøene

Her har jeg brukt tørre havregryn, men da jeg lagde havremelk så brukte jeg restene oppi denne deigen og det funket helt ypperlig! (Oppskrift på hjemmelaget havremelk her)


How to:

Ha fiberhusk i et decilitermål og fyll opp til 5 dl med kaldt vann. Rør til alt er blandet og la det stå og svelle mens du jobber med de andre ingrediensene.
Bland det tørre og ha i eggene, vannet med fiberhusken og smøret.  Prøv deg frem med resten av vannet og spe ut underveis hvis deigen blir for tørr. Deigen skal se ut som tykk havregrøt eller omtrent som kjøttdeig. Ha bakepapir på et stekebrett og form små boller av deigen i hånden med en skje. Bollene kan være omtrent på størrelse med en biljardkule. Legg bollene på stekebrettet og klapp dem flate.  Stekes på 180 grader varmluft i 35 til 40 minutter. Blir de for brune kan du slå av varmluften de siste minuttene.


Disse egner seg ypperlig til frysing og er lette å tine i brødristeren. Lager du flere porsjoner i slengen kan du ha de i fryseren i lange tider og alltid ha en scones eller fler for hånden når du trenger et kjapt måltid :-)

Ingen kommentarer: