tirsdag 27. mars 2012

Oppskrift på hjemmelagede soyaburgere

I min iver etter å eksperimentere på kjøkkenet endte jeg opp med en boks full av soyabønnemasse etter å ha laget min egen soyamelk (se soyamelkoppskrift her)


Ettersom min gode oppdragelse gjør at jeg kvier meg for å kaste mat ;-) ble jeg inspirert til å lage noe utav denne
restemassen. Jeg tilsatte derfor litt krydderier og sånt på gefülen og snurret i gang grillen. Mine fikk litt hard medfart på grillen og det var vanskelig å få de til å ikke sette seg fast så jeg tror jeg forsøker teflonpanna neste gang.

GODE ble de i allefall. Vet ikke helt hva jeg hadde forventet da jeg ikke har smakt soyaburgere før, men jeg ble virkelig positivt overrasket da de virkelig ga mersmak. Dette skal jeg gjøre igjen!

Ingredienser:

2 egg
2 dl store havregryn
1 blokk grønnsaksbuljong (Toro Magisk kraft er hvetefri)
1 blokk kyllingbuljong (samme merke som over)
1 liten løk


How to:

Finhakk løken og ha den i en bolle sammen med resten av ingrediensene. Tilsett bønnemassen og kna det hele sammen til en deig. Lag bliljardkule-store boller i hånden med en skje før de klappes flate på stekefolie eller i stekepanna. Stek i ca fem minutter på hver side på middels varme. Husk å olje stekefolien hvis du velger den varianten, de setter seg lett fast.




Burgerne er litt "løse i fisken" med èn gang de tas av varmen men setter seg mer når de kjølner og er derfor fine å fryse. Ha mellomleggspapir i mellom dem hvis de fryses.

Jeg skal forsøke med litt revne gulrøtter og evt fiberhusk/mer egg for å se om de blir enda saftigere og fastere i fisken. Så vil jeg forsøke med litt hvitløk og chili for å variere. Det er uansett gøy å eksperimentere!



Ingen kommentarer: