mandag 3. september 2012

Dietten fra H...

Jeg skal på diett!!

Nå er det ikke snakk om at jeg har satt meg selv på noen slankekur eller liknende, men det er en slags revmatisk diett som forhåpentligvis skal få både utmattetheten, migrena, magen, musklene og leddene mine på rett kjøl igjen.

Jeg har ikke snakket så mye om det på bloggen min for jeg liker å fokusere på det som virker i kroppen min og ikke det som ikke virker. Nå har det seg sånn at formen har gradvis sunket i løpet av de siste par åra. I og med at jeg gikk på en real "overload"-smell i 2010 så har jeg tenkt at mye skyldes dette, men det er allikevel noe som ikke stemmer. Jeg skulle jo bli bedre og ikke værre med tiden.

Nå kan jeg ikke lenger trene slik jeg er vant til fordi jeg for det første blir stiv som en pinne i kroppen og får vondt over alt. For det andre blir utmattet i dagesvis etterpå. Ikke er det gøy å trene heller ettersom resultatene bare har gått hurtig nedover med dårlig pust og syre i musklene etter kort tid.

Og JA, jeg har vært hos lege og tatt alle nødvendige prøver og jeg er ikke helt ferdig med all utredning der ennå. Men jeg er møkklei og føler for å ta saken i egne hender, og ettersom kosthold er mitt felt er det der jeg håper løsningen skal ligge.

I korte trekk dreier denne dietten seg om å unngå det meste som er gøy  ;-) he he...  Nå liker jeg i grunnen å ha fokus på "hva jeg kan- lista" fremfor "unngå-lista" men dette er altså den listen jeg fikk servert:

Unngå:

  • Stekt mat og mat som er tilberedt over 100 grader
  • Rødt kjøtt
  • Sukker
  • Meieriprodukter unntatt meierismør
  • Stivelse unntatt litt ris
  • Krydder unntatt salt
  • Nøtter
  • Kaffe, te og vin (garvesyre)
  • Sitrus
  • Fruktjuicer
  • Hvetemel og spelt
  • Rug
Jeg kan drikke te uten garvesyre, f.eks. Kamillete, men ikke grønn te da den inneholder garvesyre. 

Så hvor har jeg nå fått denne galskapen fra? 

Mulig noen vil synes jeg er uforsvarlig når jeg sier hvor jeg har fått rådene mine, men jeg har konferert med lege her også og fått klarsignal! Hadde jeg ikke hatt min utdannelse ville jeg konferert med en ernæringsfysiolog også for ikke å risikere å gå tom for visse næringsstoffer.

Mannen som ga meg disse rådene er en såkalt Medisinsk Intuitiv som har hjulpet mange mennesker og så vidt jeg har forstått har han også flere suksesshistorier fra Haukeland sykehus å vise til også. 

Jeg liker jo å tro at jeg har et åpent sinn og selv om mye av dette strider med min forskningsbaserte utdannelse og min kritiske sans, velger jeg altså å gi det et forsøk. 



Så hvor lenge skal altså denne galskapen holdet på? Jo i 6 - 9 måneder!!! Og helt ærlig, akkurat nå kjennes det ikke ut som om jeg kommer til å holde ut særlig lenge...

Idag lagde jeg smørdampet laks med basilikum og hvitløk med smørdampede grønnsaker og et par skjeer fullkornsris til. Vill og gal som jeg er dro jeg til med litt seltin på toppen!! Dette høres jo lekkert ut, men jeg må si at jeg var overrasket over hvor mye jeg savnet å steke fisken. Og ærlig talt, kokte grønnsaker er virkelig ikke appetittvekkende uansett om de er smørdampede og fortsatt sprø i midten.


Slik det ser ut nå så blir det middagene som kommer til å by på de største utfordringene fremover da jeg ikke klarer å se for meg lekre retter med kokt kylling i uendelige variasjoner. En annen utfordring er å lage middag som hele familien har lyst til å spise. 

Her jeg sitter nå føler jeg meg heller litt motløs i forhold til hele prosjektet. Bønner og linser er ikke noe jeg får i hverken datteren min eller mannen min og jeg har en følelse av at dette blir en sterk alternativ proteinkilde fremover. En annen grunn til motløsheten er at jeg i de siste åtte dagene har hatt seks migrenedager, inkludert i dag. Sånt tar på og gjør en sliten, og det er ikke noe godt utgangspunkt for å starte på et nytt prosjekt, men venter jeg lenger nå blir det ikke noe av!

Derfor bretter jeg opp ermene og gyver løs på prosjektet og satser på en bedre dag i morgen :-)

Ingen kommentarer: