mandag 11. juni 2012

Hvem skal ta ansvar for helsa vår når vi ikke gjør det selv?



Det er ikke ofte jeg blir harm, men dette er et av temaene som fører til at jeg kan begynne å flekke tenner.


Forslag om lovendring


Regjeringen kom med en pressemelding denne uken hvor de legger frem et nytt lovforslag som forbyr markedsføring av usunn mat mot barn og unge.


Det er ikke her min harme ligger for jeg er faktisk helt enig! Nei harmen min blusser opp i møte med foreldre som faktisk gir blaffen og mener at ungene må da få lov til å være "Normale"! På hvilken planet er det normalt å vokse opp på nugatti og brus?? "Nei min unge liker ikke noe annet enn loff og nugatti han skjønner du, så det er ikke mulig å få i ham noe annet".  "Jøsses"- tenker jeg, "hadde du sjokopålegg i brystmelka di du da, ettersom han aldri har likt noe annet mener jeg?" 


Utover dette er det jo selvsagt helt normalt å spise hveteboller og sjokomelk i lunsjen på 7. trinn. Det er vel slik vi har overlevd igjennom årtusenene, er det ikke? Det er selvsagt også helt normalt at mor drikker litervis med cola light og røyker tyve om dagen for ikke å legge på seg! Et kjempeflott signal å sende til våre unge lovende! Helt normalt der altså!

Gisp!!! Tenk om jeg blir sånn derre helsefrik!!?



Det som skjer når det usunne hele tiden blir markedsført som "normalt" og "vanlig", er at det blir vanskeligere og vanskeligere å få mennesker til å begynne å ta vare på seg selv og gjøre sine sårt 
tiltrengte kostomlegginger


Når jeg snakker med mennesker om kosthold og endring av livsstil er nemlig det å kunne leve "Normalt" et tema som går igjen. Det er visst ytterst viktig å være "normal", og spesielt viktig er det å ikke bli "sånn derre helsefrik"


Jeg kan berolige alle der ute med at "helsefrik" ikke er en diagnose, og den er heller ikke smittsomt. Det er ikke noe man bare plutselig "får" som en hvilken som helst annen forkjølese. Du våkner ikke opp en dag og bare ER helsefrik! Du har nemlig noe som kalles fri vilje


Hvis du fortsatt er veldig nervøs for at jeg skal være så sykt god som ernæringsfysiolog at jeg får deg til å plutselig ØNSKE å bli helsefrik på flekken, kan jeg berolige deg med at  dette ikke er tilfellet. Hvis så var tilfellet hadde mitt verdensherredømme vært nær da alle verdens myndigheter hadde stått i kø for å få tak i oppskriften. Jeg er altså ikke helt der ennå så jeg er ikke ute etter å hjernevaske deg ;-)


Uansett så slutter jeg aldri å forundre meg over hva kriteriene for å bli kalt en helsefrik virkelig er, og hva er nå egentlig den allmenne oppfatningen av "Normalt"?


Cola mer normalt enn vann  

I følge reklamen er det mer normalt å drikke Coca Cola Zero til middagen enn vann!!!?? Den får faktisk maten til å smake bedre skal vi tro produsentene! Det er også normalt å spise Kims hver fredag, og det er helt normalt å bli glad av Nidars favoritter i følge reklamen 

Når cola er den "normale" hverdagsdrikken, og det oppfattes som mer "normalt" å spise blåfarget smågodt enn å ta seg et eple må vi begynne å snu vår oppfatning av hva som er normalt.

Jeg pleier å knaske en paprika som om jeg skulle spist et eple. DET er visst rart det... Paprika skal man visst kun skjære skiver av har noen bestemt. Mens en gulrot, ja den må spises hel.. Forstå det den som kan, paprikaen smaker da mye gøyere enn gulrota og er like normal å spise hel som i skiver. 

Normalt eller naturlig?

For å oppnå en bedre helse er det helt essensielt å leve mer i tråd med det som er naturlig for mennesket som art.


NEWSFLASH: Det som anses som normalt i dag er IKKE det samme som naturlig!!!


Naturlig er å gjøre det fysiologien vår er designet til, og avhengig av, for at vi skal holde oss selv og barna våre friske!


Vi fjerner oss fra det naturlige hver dag med media i spissen! Barn blir daglig tutet ørene fulle med fjas om hva de MÅ ha for å være lykkelige små bortskjemte troll. Jeg som forelder ville vært lykkelig om jeg ikke både måtte sloss mot reklamen OG min unge håpefulle om inntak av sunn mat! Tenk om reklamen var på min side!! Fantastisk!

Overformynderi?

Vi kan si hva vi vil om overformynderi, men det er vel svært få her til lands som faktisk ønsker å se igjen alkohol- og tobakksreklamene på tv-skjermene? Når vi nå vet at  livsstilsbetingede sykdommer topper statistikken over vestlig helseproblematikk,  er det da kanskje en nødvendighet at vi må bli 
"passet på" av storebror? Hvem skal ta vare på helsa vår når vi ikke er i stand til å ta vare på den selv?


JA, vi har faktisk et valg når det kommer til helse, men om du selv velger å leve deg syk, så la nå i allefall barna dine få en ærlig mulighet til å ta det valget selv når de blir gamlenok til å kunne bære det ansvaret.


Vi ønsker alle kun det beste for barna våre og det er lett og tenke at "litt sukker, litt aspartam, litt ditt eller datt" ikke kan skade, men jeg mener at det handler om en etablering av vaner. Det er mye lettere å leve slik man alltid har gjort enn å forsøke å snu på gamle vaner når man blir eldre. Det er med andre ord lettere å holde seg frisk enn å bli frisk.

Kjerringa mot strømmen

Jeg har selv gjort (og gjør) mange dumme valg når det kommer til usunn mat og barn. Ofte er jeg møkkalei av å føle meg som "Kjerringa mot strømmen" når "ALLE de andre barna" får. Resultatet er en sukkerelskende kakaoslurpende loffgomler som nekter å spise gulrøtter til middag. Når jeg som ernæringsfysiolog, og mildt sagt over snittet opptatt av kosthold, ikke får det til... Da tør jeg ikke tenke på hvor vanskelig det må være for andre..  Vi, trenger faktisk myndighetenes hjelp enten vi skjønner det eller ei.

Samtidig får jeg godta å være "Kjerringa mot strømmen" litt til. I allefall til myndighetene tar på alvor at det som er naturlig må bli fremhevet og puttet tilbake i "Normal-boksen". Nå er første skritt i riktig retning tatt, med tanke på det nye lovforslaget, mener jeg og jeg venter spent på fortsettelsen. 


Til da smykker jeg meg gladelig med tittelen "sånn derre helsefrik", selv om det er litt trist å bli kalt en "freak" fordi man ønsker å gi kroppen noe litt mindre natrurstridig å bryne seg på. 


Denne helsefriken kan i allefall fortsatt kose seg med smågodt og pizza på en lørdag selv om grøntskuffen i kjøleskapet mitt bugner litt mer enn "Normalt"!









2 kommentarer:

Anonym sa...

Well first...The planet is overpopulated. LOL
There are many points in your letter that I disagree with. The world is what the world is today and placing pillows under everyone's arms will not make it better.
So we live in Norway... let them place tobacco/alchohol commercials on TV, why NOT? These guys have deep pockets and it is not like these drugs do not exist.
The KEY is to tax the heck out of those commercials so the right thing can be done. Namely, anti-tobacco commercials...that compete! Nothing like a cool sporty kid saying that "kissing a chick that smokes is like kissing an ash tray."
You see, WE MUST teach our children our standards and if you have a problem with getting your kids to eat right...well, like the preachers Daughter is the worst LOL

We do NOT need a ban on commercials towards kids...that boat has sailed. What we need is pro-active information that challenges the "norm".
To think that placing a ban on some commercials is going to help is just PATHETIC!
It is like saying that gals that get raped in Oslo have no responsibility...GROW UP, we live in a real world and not in a bubble!

Anki Helgor sa...

We live in the real world and it´s going the wrong way if you ask me. We´re killing the planet with all our junk and we´re doing the same with our bodies. Yes, some places are overpopulated but making ourselves sick is not the solution to this problem.

The reason for overpopulation is not that we are so bloody healthy, its because pharmaseutical companies making pills keeping old sick people alive forever. As long as we "live forever" anyway my mission is to give people a healthy and vital life the time we are here on this beautiful planet.

Drugs, sugar, alcohol, tobacco, poisonous food containers, aspartame you name it, they do exist but I can´t think of a single reason to put even more focus on them by putting the in commercials in the first place.

By the way, after banning cigarette smoking in bars, malls, restaurants etc. smoking is on an all time LOW in Norway so yes banning helps. Maybe you´re right about the preachers daughter and all that ha ha I´m still working on that :-) but there´s NO excuse what so ever, making kids sick on purpose. But that`s just my opinion! Thank you for expressing yours Mr. Anonymous :-)