lørdag 24. mars 2012

Oppskrift på rødbetejuice



Jeg leste litt om juicing på nettet, noe som resulterte i at jeg umiddelbart skjønte at jeg måtte skaffe meg en juicepresse ;-)  Ettersom jeg er ganske god til å skrive ønskelister, så fikk jeg faktisk juicepresse til jul :-D Etter å ha prøvd litt forskjellige grønnsaker så kom jeg frem til en blend som raskt har blitt en favoritt nemlig rødbetejuice!


Rødbeter er fulle av nyttige stoffer og er rett og slette en supergrønnsak vi burde bruke mer av! Les litt mer om rødbeter i min artikkel i LW Magazine her: Rødbeter, roten til alt godt

Dette trenger du:

5-6 store rå rødbeter (fåes i grønnsaksdisken på Meny, Mega, Ultra etc)
5-6 stilker med stangselleri
4 paprika
2 kiwi
1 lime
3 tomater
Juicepresse/saftsentrifuge

Blandingen mellom de søte rødbetene og paprikaene, og de syrlige kiwiene og limen er kjempegod! Stangselleriene gir litt krydderaktig smak som gjør seg godt sammen med det søte og det syrlige. Tomatene smaker du ikke i det hele tatt, men most tomat frigjør masse viktige stoffer som f.eks. lykopen som er superbra for kroppen.

Slik gjør du:

Vask grønnsakene godt og del de største opp i biter som passer i "røret" til juicepressen og skjær av eventuelle uspiselige deler. Tomatene og kiwiene pleier å gå hele oppi. Det er ikke nødvendig å skrelle grønnsakene (annet enn limen), da får du med deg mer vitaminer ettersom de fleste vitaminene ligger rett under skallet :-)

Den ferdige juicen helles over på passende flaske med lokk og oppbevares i kjøleskap. Den holder i et par-tre dager.

Tips: 

Juicen smaker nydelig avkjølt og gjerne blandet med litt kullsyrevann. Bruk heller Bonaqua eller First Price boblevann istedenfor Farris da det er en kjempeforskjell i saltmengde.




3 kommentarer:

Ellen sa...

Denne skal testes ut! Ingredienser kjøpes idag ;) Men hvordan er det med næringsinnholdet hvis den oppbevares et par dager? Trodde det "forsvant" en del hvis den ikke ble drukket med det samme.

Anki Helgor sa...

Så kult at du vil prøve rødbetejuice :-) Jo du har helt rett, næringsinnholdet faller noe når den blir stående, men den vil allikevel være proppfull av nyttige ting fremfor å drikke brus eller saft! Jeg liker jo å blande den litt med farris og da glir den ned som tørstedrikk og er borte i løpet av en dag eller to :-) Lykke til!

magnus skarseth sa...

Hei :-)
Jeg skal bruke rødbetejuice i forkant av treninger, driver med sykling, og har hørt at rødbeter gir en økt utholdelse fordi kroppen ikke bruker så mye oksygen ved aktivitet, etter inntak av rødbetejuice. Og gir også da et økt oksygenopptak, som er veldig viktig i sykling. Jeg tar i tillegg B-vitaminer og andre vitamintilskudd, for å sikre optimalt grunnlag for å øke oksygenopptaket. Har hørt at syklister før f.eks OL deltakelse drakk 5 dl 2 timer før aktivitet, men aner ikke hva slags sammensetting de brukte, om de brukte 5 dl ren rødbetejuice, eller om de blandet inn andre ting også. Så mitt spørsmål til deg, kan du gi meg et tips om hva jeg kan blande sammen, og evnt hvor mye av hvert, som vil kunne gi opptimalt utbytte i forkant av en treningsøkt/ konkurranse ? :-) Og tror du at man få i seg for mye av disse varene, jeg har tenkt å drikke 5 dl hver dag ?