lørdag 18. august 2012

Melon- og jordbæris til de minste (..og litt til de store)


Jeg hadde egentlig planer om å lage meg en smoothie men så kom jeg på at hvis jeg stoppet halvveis i prosessen så kunne jeg jo fryse ned noe til is!! Disse augustdagene har jo vært så deilige og varme her på østlandet (på tide vi fikk se sola litt i sommer...) så det kunne passe med litt sunn og deilig saftis!

Du trenger:

Skjær av ca. 0,5 cm av hver side
og skyll melonen først
0,5 båt vannmelon (sånn vanlig melonbåt man får kjøpt ferdig oppskjært i butikken)
5 passelig store jordbær
Blender eller stavmikser!

(Jeg brukte en hel båt vannmelon og 10 jordbær og brukte resten til å lage smoothie og slush-is)

Vannmelon er yndet sted for salmonella å yngle. Dessuten vet man ikke helt hygienen til butikken som har skjært melonen i båter. Skyll derfor
melonen og skjær av den ytterste halve centimeteren før du skjærer vannmelonen opp i mindre biter og har den i blenderen.

Viktig!! Vi nordmenn synder veldig når det gjelder jordbær og skylder på at jordbærne blir vassne hvis vi vasker dem. Dette er ikke tilfellet hvis du heller jordbærene utover et papirhåndkle og lar de tørke der. Dessuten i en blender vil du ikke merke om de ikke er faste i fisken før knivene hugger dem opp ;-) Husk at dersom du ikke kjøper økologisk så er det alltid rester av sprøytemidler og andre toksiner som ikke bør puttes i munnen. Særlig er de små kroppene til barna følsomme så skyll bærene godt. Det kan også være rester fra gjødsel som inneholder bl.a. E-coli bakterier som kan gi barn nyresvikt ved infeksjon, dette gjelder også de økologiske så skyll disse også.

Når alt er skylt og oppskåret fyller du opp i blenderen og kjører alt sammen til en tynn suppe.  Hell den over i ispinneformer og sett til frysing.

Dersom du vil ha en mer intens smak kan du tilsette 1 - 2 dl eplejuice eller litt sukrin. Disse blir også helt nydelige med en dråpe lime :-)

Jeg hadde masse til overs som både ble til smoothie, pluss at jeg helte noe over i isbitformer og frøs ned for å lage slush-is senere :-)






Ingen kommentarer: