torsdag 3. mai 2012

Dag 21 av 21 fra B til A - Har jeg blitt et A-menneske?



I går kveld var jeg på Inspirator Forum hvor co-gründer, og for anledningen foredragsholder, Petter Erik Nyvoll oppfordret oss til å sprette opp neste morgen med et brøøøl og rope YESS YESS YESSS!!!! For en syyyykt bra dag dette skal bli HURRA!!!

Dårlig gjennomføring og for mange confunderende faktorer

Jeg kom med en halvhjertet lovnad om dette i går kveld og tenkte at det ville nok skape en heidundranes avskjed til dette prosjektet. Sånn gikk det altså ikke helt...

Trøttere enn noen gang, halte jeg meg selv protesterende ut av sengen etter håret! Jeg subbet ut på badet for å slå litt vann i ansiktet og hente frem hårbørsten men håret strittet i mot, til alle kanter. I speilet ser jeg nederlaget i øynene og innser at forskningsprosjektet mitt ikke har oppnådd statistisk signifikans da p-verdien må ligge godt over 0,05 og nullhypotesen er dermed ikke motbevist! For alle statistikk-uinnvidde så er dette altså bare en fryktelig snobbete måte å si at forsøket mislyktes!




Jeg har selvfølgelig ikke regnet ut noen p-verdi, heller ikke fremlagt noen nullhypotese, men dersom jeg hadde gjort det hadde nok konklusjonen blitt nettopp slik! Men når det kommer til confunderende faktorer (elementer som kan ha hatt påvirkning på forskningen) er dette opptil flere:

  • Sluttet på aspartam samtidig!
  • Overgang til kun koffeinfri kaffe (abstinenser?)
  • Medisiner
  • Pollensesong
  • Postiv/negativ innstilling
  • Sukkerinntak
  • Sosiale eventer/hendelser som forskyver leggetid etc....


Drømmen om et A-liv

Som den opperksomme leser kanskje har notert seg underveis er jeg svært opptatt av helse og drømmen om et A-liv inngår selvfølgelig i helse-pakken. Ved å trene tidligere på dagen, få nok søvn, mindre stress etc så blir man i teorien friskere. Jeg er redd jeg ikke har helt fått dette til å klaffe helt. Med noen hedelige unntak.

Dagens løpetur i marka med en venninne var preget av sandsekker i skoene og et snev av kollapsede lunger. Det var rett før jeg ba min sykepleier-venninne legge inn et thorax-dren for å se om det kunne hjelpe, men jeg overlevde og kom meg faktisk i "mål" helt ved egen maskin. Muuuuulig det var bittelitt pollen i lufta så jeg kan jo dekke meg bak det akkurat i dag, men en pace på rett under 7 min/km er ikke akkurat ny pers. Meeen det var ingenting å si på "hommøret", med slikt trivelig selskap :-)


Konklusjon

Så hvordan oppsummere dette prosjektet?

Selv om studiedeltaker ikke har blitt en reindyrket A så har denne helt klart fått trekk som drar i
retning A.


Forskningsdeltakeren har:

  1. Blitt trøttere om kvelden
  2. Litt lettere for å stå opp, med trykk på litt
  3. Litt bedre søvn, særlig mot slutten av forsøket (!?) 
  4. Fått gjort ting før 12 på dagen





Nå har det seg jo slik at ved alt som har en effekt oppstår det også en bi-effekt! Deltaker har notert seg disse bieffektene av dette prosjektet:

  1. Større trøtthet generelt igjennom hele dagen
  2. Økt frustrasjon ved innsovningsvansker
  3. Stor nedgang i wordfeud-statistikk
  4. Konsentrasjonsvansker og mangel på fokus (trøtt?)
  5. Mindre kreativitet ettersom leggetid spolerer kreativiteten
  6. Mange halvferdige prosjekter ettersom leggetid avbryter "skapelsesprosessen"
  7. Frustrasjon over halvsette TV-programmer
  8. Mindre familieliv (noe overraskende)
  9. Dårligere sosialliv ettersom studiedeltaker må hjem i tide til leggetid
  10. Hodepine (koffeinabstinens?)



Studiedeltakeren rapporterer at gleden over å komme seg opp og få utnyttet dagen blekner litt i lys av alle ulempene et A-liv medfører, men legger til at fordelene nok kan være flered dersom man har en 8-16 jobb som normale mennesker. Deltakeren rapporterer også et ønske om "pose og sekk" da denne gjerne skulle fått med seg kveldslivets gleder OG morgenlysets serotoninboost.

Et forskningsprosjekt vil normalt straks bli avsluttet dersom listen over bi-effektene blir for lang. Når listen over bi-effektene er over dobbelt så lang som lista over de ønskede effektene har både studiedeltakeren og forskningsleder også vanskeligheter med å se fordelene lenger. 

Det konkluderes også med at gener mest sannsynlig har mye å si når det kommer til A- og B-menneskesprørsmålet, men at vaner kan være med på å skyve dette i den ene eller andre retningen. 

Habilitet

Ingen av deltakerne i arbeidsgruppen har rapportert mulige interessekonflikter. Prosjektet avsluttes dermed uten videre notater i så henseende.


TAKK for følget :-) 






2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Helgor
Gratulerer med stayer evne :o) Skikkelig morsom og interessant å lesning.
Jeg har lest nesten alle innleggene dine i disse tre ukene og det er en ting som slår meg som ditt største problem og hinder til å bli et A-menneske. Grunnen til at jeg tenker det er at natten fortoner seg ganske likt hos meg, selv om jeg nok allerede er et A-menneske. Jeg tror at antall mennesker på soverommet gjør at du ikke får sammenhengende søvn natten gjennom. Det kan tenkes at hvis du fulgte din håpefulle tilbake til sin egen seng, ville du få bedre søvnkvalitet resten av natten. Da hadde du kanskje heller ikke hørt Sagbruket så mye heller. Det tar tid (jeg har ikke klart det ennå), men jeg er sikker på at det ville ha hjulpet deg. De nettene poden min ikke kommer inn og sover hos oss, våkner jeg uthvilt og fornøyd litt over seks ;o)
Kanskje det kan bli ditt neste prosjekt??

Anki Helgor sa...

Hei hei og takk for at du har fulgt med meg :-) Stas!

Du har nok rett i at sengen vår er for full men de gangene vi er våkne nok til å ta kampen med å flytte avkommet inn i sin egen seng så ender vi med å være våkne hele gjengen fra kl tre/fire til morningen... Har tidligere forsøkt flere netter på rad også, noe som endte med noen jobbkatastrofer og sykdom.. Får håpe det blir bedre etterhvert som hun vokser til :-)

TAKK for engasjementet !!