fredag 20. april 2012

Dag 8 av 21 fra B til A - Lys i tunellen :-)



 
Noen utfordringer med opplastingen av videoen i dag 
så derfor har jeg satt ned kvaliteten litt. Skal se om teknikken
er med meg så jeg får oppgradert den senere idag


Urgh og blerk.. Jeg har forsovet meg! Men hurra for en deilig følelse å ikke være besvimelsestrøtt. I de siste dagene har det føltes som om jeg har hatt sirup i leddene og blylodd rundt ankler og håndledd! Nå er sirupen borte Juhuuuu!!!! Ikke er jeg så støl som jeg fryktet etter gårsdagens terrortrening heller. 

Koma, ikke søvn


Jeg må ha falt i koma i går kveld for alt er helt svart fra jeg la meg til kl. var ca. fem i morges.. Fantastisk! Hvis det er sånn søvn A-mennesker har så skjønner jeg jo at de ikke er trøtte om dagen! Som den katastrofetenkeren jeg er ligger jo frykten min nå i at jeg brått er såpass uthvilt at jeg ikke får sove igjen til kvelden he he. 

PS. Som min mors datter er jeg en godt inngrodd katastrofetenker, men
som ledd i min nye positive tilværelse (juhuu!) har jeg øvd meg lenge på å fokusere på fakta og ikke alle "tenk om"-tankene. Med større eller mindre hell alt ettersom vil jeg påstå ;-)

Jeg aner ikke om Cornelia har tuslet over i vår seng i løpet av natten eller ikke.. Jeg tror ikke hun var der da jeg var våken ved fem-tiden..(?) (kan jo være noe av årsaken til god søvn he he) Ikke husker jeg at Sp1 kom og la seg heller, helt utrolig!! Ikke har jeg våknet av snorking, spark fra 6-åring, lyder fra etasjen over eller naboens toalett-nedtrekking!! Snasent!! SÅNN vil jeg ha det!!!

Tøff uke


Denne uka har vært tøff... Å vandre rundt med sirup i leddene og blylodd rundt anklene er ikke å anbefale, men dersom jeg kommer ut på andre siden som et vaskekte A-menneske er det jo verdt det! Ettersom jeg har sovet dårlig har det vært ekstra tungt å stå opp om morgenen. Av den grunn lurer jeg på om noe av dette B-menneske opplegget mitt egentlig handler om at jeg sover dårlig. Tenk om jeg egentlig er, eh... ikke akkurat A men mere sånn A og en halv liksom, men at jeg fremstår som en B fordi jeg sover dårlig? Hmm... verdt å vurdere som en mulighet..

Litt forskning


Dansk Wikipedia omtaler A- og B-mennesker på denne måten:


"I 2003 fandt forskerne Malcolm von Schantz og Simon N. Archer det klokkegen – Per3-gen - som bestemmer vores døgnrytme. Genet styrer, hvornår på døgnet kroppen er programmeret til at være vågen. Genet findes i to længder, og den korte version er langt hyppigere hos B-mennesker end hos A-mennesker.

...

Et A-menneske vågner tidligt om morgenen og har energi med det samme. A-mennesket bliver træt tidligt om aftenen og vil ofte sove omkring kl. 22-6. A-menneskene sover godt i hverdagene, men i weekenden er de tilbøjelige til at få for lidt søvn, da de skal være sociale med familie og venner om aftenen. Det skyldes, at A-mennesket vågner på samme tidspunkt hver dag – også i weekenden.

Et B-menneske føler sig som regel først frisk efter kl. 10. Et B-menneske har ikke så meget energi om morgenen, da det skal bruge tid på at vågne (dets kropstemperatur er lavere end et A-menneskes om morgenen). Et B-menneske kan til gengæld uden problemer holde sig vågen om aftenen. B-mennesket er produktivt til meget sen aften, og B-mennesket vil ofte sove omkring kl. 01-9. B-mennesker får ofte for lidt søvn i hverdagen, da de skal følge samfundets (skoler og arbejdspladser) sociale morgenrytmer, og de bruger derfor ofte weekenden på at indhente den manglende søvn.

Mange A-mennesker føler, at arbejdsdagen er slut efter frokost (Norsk lunsj, blogger anm.). Derimod oplever B-mennesket, at der er masser af dag tilbage, selvom klokken er blevet 16, for B-mennesket har stadigvæk en lang, produktiv tid foran sig.

Forskning dokumenterer, at det har store helbredsmæssige konsekvenser for B-mennesker at tilpasse sig det traditionelle 8-16 samfund. Der er en tæt relation mellem døgnrytme og velbefindende. B-mennesker indtager generelt flere opkvikkende stimulanser såsom kaffe, nikotin og sukker for at tilpasse sig 8-16 samfundet (Wittmann et al, 2006). Andre uheldige konsekvenser kan være brug af sovemedicin, alkohol samt en følelse af ikke at passe ind, hvilket kan medføre stress og stressrelaterede sygdomme."


Dette er et lite spark til alle de som mener at det "bare" er å skjerpe seg og at det handler om vaner :-). Jeg stiller uansett kroppen min til disposisjon og håper jeg ikke begynner å ty til alkohol, nikotin og sukker for å klare å gjennomføre prosjektet ;-)



Ingen kommentarer: