mandag 7. mai 2012

Hva slags energi påfører du andre?


Har du tenkt på at du bringer med deg din egen energi som påvirker de rundt deg?

Når jeg er i dårlig humør, føler meg urettferdig behandlet, eller synes livet er skikkelig surt, synes jeg det bare er rett og rimelig at resten av verden bør få smake litt på dette de også! Det siste jeg har lyst til er å forsøke å være positiv og jeg føler at alle som er positive har en egen hemmelig klubb, en sammensvergelsesklubb, som er i mot meg og mitt dårlige humør!

Oppmuntring er det siste jeg ønsker og overalt rundt meg leter jeg etter ting som kan bekrefte mitt miserable syn på verden akkurat i dag! Inni meg kan jeg kjenne en slags syk glede over at andre får en litt mutt og trøstesløst drag over ansiktet i møte med Furie-Meg!

Etterpå kjenner jeg selvfølgelig på en ekkel og kvalmende dårlig samvittighet over å ha ødelagt humøret til et annet menneske, noe som igjen umiddelbart får meg i enda dårligere humør, nå ispedd en ekstra dæsj selvforakt i tillegg. Deretter sniker usikkerheten seg innover mitt mørke landskap i form av overgeneralisering og tankelesing... "Dette mennesket må nå hate meg og kommer sikkert til å fortelle om det til "ALLE" og dermed hater "ALLE" meg!"

Energi eller "enersji"?


Ofte når det er snakk om "energi" er det enten snakk om vitenskapelig målbar overføring av elektroner,
mennesker med "ADHD-tendenser"
eller det er snakk om sånne alternative mennesker med flagrende gevanter, som ikke har kontakt med bakken.

Jeg har i grunnen undret meg litt over at alle engledamer og andre flagrende vesener snakker gjerne om "enersjier" mens vitenskapsfolk og andre jordbundne nøkternister snakker om "energier" uttalt med "g"..!!?!

Ikke nødvendigvis så alternativt

Etter å ha grublet litt kom jeg frem til at man ikke behøver å være særlig "alternativ" for å være enig i at energien skifter når noen kommer inn i et rom. Noen mennesker spiser opp rommet med sin energi, de kommer sveipende inn som en vind og blåser alle andre samtaleemner og tanker bort som om noen har åpnet opp for gjennomlufting. Andre igjen åpner en liten gløtt i utgangsdøra og klarer så vidt å skape en liten trekk man først kjenner når det blir litt roligere i rommet. Enten du er en vind eller kun en svak trekk så påvirker det rommet du entrer, enten i positiv eller negativ forstand.

Positive og negative energier

Vi snakker gjerne om positive eller negative energier. Nå er det ikke positive eller negative ladede partikler jeg refererer til altså, men om mennesker som påvirker omgivelsene sine positivt eller negativt. Noen mennesker har med seg en vidunderlig vårvind, mens andre har med seg en orkan fylt med alt de har rasert på sin vei. Begge deler kan være like kraftfulle, men der den ene sprer glede og solskinn etterlater den andre omgivelsene i totalt ruin. Sistnevnte sprer som regel kun glede når den forlater rommet ;-)

Utadvendt på godt og vondt!

Når mer eller mindre uheldige omstendigheter har "rammet" deg kan det noen ganger være helt vidunderlig å få lov til å spy ut all edder og galle man har bygget opp innvendig! Det er sikkert viktig å få ut også, og sikkert like viktig er det å velge sitt forum med omhu. Er du av den typen som liker å slå opp med store bokstaver hvordan livet har behandlet deg kan det være lurt å tenke seg om to ganger før du belemrer omverdenen din med dine spyfluer! Vi har vel alle facebook-venner som skriver med store bokstaver  i Facebook-statusen sin hvor håpløst alt er i dag:

"UNGEN ER SJUK FOR FJERDE GANG DENNE MÅNEDEN, NABOBIKKJA HAR LØPETID OG HANNBIKKJA OPPFØRER SEG HEEEEELT IDIOTISK! AAARGHH ER SÅ DRITLEI AV ALT!!!"

Eller ennå værre er de som legger ut bittesmå hint med små "nysgjerrighets-agn" som de vil at omverdenen skal bite på:

"AT DET GÅR ANN....", "NOEN MENNESKER SKULLE HATT JULING...", "NÅ ER DET NOK...." eller liknende.

Disse har jeg blokkert fra min nyhets-feed! Ikke fordi jeg ikke har omsorg for dem, men fordi jeg bruker ufrivillig for mye energi på å kjenne på deres frustrasjon! Jeg føler meg rett og slett helt tappet  og blir litt sur av å lese sånt, og livet er for kort til å være sur hver dag!

Facebook er også et "rom"

All den negative kritikken som hagler når det er snakk om de lykkelige livene vi lever på FB, får meg til å tenke at FB er et slags rom det også. I dette rommet setter jeg pris på å få fri fra livets grusomheter. Dette rommet kan fylles med så mye kvalmende lykke det vil for meg, så kan alle de som irriterer seg over dette lage sitt eget rom der ingen oppdaterer statusene sine annet enn for en og annen negativ kraftsalve.

Folks overdrevne evne til å irritere seg over ting får dette rommet til å bli fyllt av negativ energi noe som igjen får meg i dårlig humør. Mitt dårlige humør forvandler meg igjen til mitt tidligere nevnte og mindre sjarmerende "Furie-Meg", som igjen fører til at "ALLE" hater meg.

Dette har fått meg til å innse at det å dyrke mitt dårlige humør ved å irritere meg over ting, er bortkastet "energi"! BLUNKESMIIIILEFJÆÆÆÆÆÆS!!!! 











Ingen kommentarer: